ადგენს კავშირს ინდივიდთა ან ობიექტთა ორ ნიშანს (მახასიათებელს) შორის. ამ ნიშნებს შეიძლება არც ჰქონდეთზუსტი რიცხობრივი მნიშვნელობები, მაგრამ შესაძლებელი იყოს, რომ თითოეული ნიშნის მიხედვით ყოველ ინდივიდს მიეცეს რიგითი ნომერი - რანგი. დავალაგოთ ინდივიდები პირველი ნიშნის რანგების მიხედვით 1,2,...n აღვნიშნოთ ri-ით ამ დალაგებაში i-ური ინდივიდის რანგი მეორე ნიშნით. სპირმენის რანგობრივი კორელაციის კოეფიციენტი გამოითვლება ფორმულით:
rs=1-6n∑i=1D2in(n2-1)
სადაც Di=ri-i - პირველი და მეორე ნიშნის რანგების სხვაობაა.
მაგალითი: გარკვეული დროის განმავლობაში აკვირდებოდნენ 10 ბავშვს ერთსა და იმავე გარემოში და მათი თამაშისა და გარემოზე რეაგირების უნარს რანგებს ანიჭებდნენ. ის ბავშვი, რომელიც ყველაზე ხშირად ჩართული იყო საერთო თამაშში იღებდა რანგს 1 და ბავშვი, რომელიც ყველაზე იშვიათად რეაგირებდა გარემოზე იღებდა რანგს 10. მიღებული იყო შემდეგი მონაცემები:
ბავშვი 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
თამაში X 2 6 8 4 7 5 10 3 1 9
გარემო Y 6.5 8 4 1 5 9 10 2 3 6.5
D=X-Y -4.5 -2 4 3 2 -4 0 1 -2 2.5
D220.25 4 16 9 4 16 0 1 4 6.25
rs=1-6n∑i=1D2in(n2-1)=1-6·80.510(100-1)=0.51.
შევამოწმოთ ნულოვანი ჰიპოთეზა:
H0: თამაშისა და გარემოზე რეაგირების ქცევები ერთმანეთან დაკავშირებული არ არის, rs=0
ალტერნატივის წინააღმდეგ:
H1: ეს ქცევები ერთმანეთთან კავშირშია, rs≠0
rs-ის კრიტიკული მნიშვნელობების ცხრილიდან ვპოულობთ, რომ როცა n=10 და α=0.05 ეს კრიტიკული მნიშვნელობაა 0.648.რეალურად მიღებული კოეფიციენტის მნიშვნელობა 0.51 ნაკლებია კრიტიკულ მნიშვნელობაზე, ამიტომ α=0.05 დონეზე ნულოვან ჰიპოთეზას ვერ უარვყოფთ. თამაშისა და გარემოზე რეაგირების რანგებს შორის მიმართება არ არის სტატისტიკურად მნიშვნელოვანი. შერჩევაში, რომელზეც ხდებოდა დაკვირვება, თამაშისა და გარემოზე რეაგირების ქცევები ერთმანეთთან დაკავშირებული არ არის.
***
გამოყენებული ლიტერატურა:
Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. SAGE Publications Ltd.
კისი, ჰ. (2008). სტატისტიკა სოციალურ მეცნიერებებში. სოციალურ მეცნიერებათა ცენტრი. თბილისის უნივერსიტეტის გამომცემლობა